Страници

Translate

петък, 14 декември 2012 г.

Фотография в рекламата- изкуство или продажби



Какво е фотографията в рекламата: изкуство или продажби? За нас маркетолозите – отговорът е повече от ясен! Чрез снимките ние се стремим да впечатлим нашите клиенти, да достигнем до техните умове и сърца и най- важното – техните портфейли. Но дали така мислят лицата, които се занимават с фотография и дали всъщност фотографията в началото не се заражда като художествено произведение на изкуството и след това бива вмъкната като рекламен елемент, който от само себе си продава. Отговорът на тези и много други въпроси се опитахме да научим чрез проведената среща дискусия на тема  Фотография в рекламата- изкуство или продажби”, която се проведе на 12.12.12 от 18:00 ч. Срещата бе организирана от клуб Маркетинг към катедра Маркетинг на ИУ-Варна за всички студенти и приятели на университета.

Искаме да изкажем искренните си благодарности към всички, които проявиха интерес и присъстваха на събитието, както и към нашите гости , които с въодушавление приеха нашата покана за участие. Гостите, които се включиха в дискусията бяха Станислав Стилиянов? фотограф-любител, възпитаник на ИУ-Варна и Юлиян Недев- фотограф от 1978г. , а от 1991г. започва да се занимава професионално. През това време той открива нова насока в професионалните си изяви - подводната фотография, като и досега остава без конкуренция в страната. Биографията му е забележителна като в нея личат множество награди от престижни европейски и световни фото конкурси, организатор е на Международния фотографски салон- Варна, член на БФА- ЯнкаКюркчиева  и основател на фото студио за реализиране на рекламна фотография и фото-дизайн „Протей. Модератор на дискусията бе студентът от 4-ти курс и председател на клуб Маркетинг- Ивайло Георгиев.

В началото  нашите гости дискутираха кои са най- добрите марки фотоапарати, бяха дадени ценни съвети на присъстващите , какво е най- важно при избора на добра снимачна техника , как трябва да се вземе решението за покупка и защо е добре да се допитаме до специалист преди да пристъпим към покупка. След това дискусията се пренесе към темите за фотографските техники , за заснемането на открито и в студио, за намесата на компютърните програми при обработката на фотографиите. Тук бе интересно да се чуе мнението на Ю. Недев , че в днешно време са изключителна рядкост рекламните снимки без намеса на компютърна програма, докато при художествените фотографии е точно обратното. Ю. Недев показа нагледен пример за компютърно обработена уникална рекламна фотография , заснета за календар на водеща верига супермаркети ,  в умален мащаб. Бяха представени и прекрасни фотографии на Станислав Стилиянов, като в една от тях изникна въпросът дали е позволено да се заснемат непознати лица без тяхното съгласие. Интересно за аудиторията бе да научи, че закона урежда това чрез понятието „Информирано съгласие”. Беше дискутирана темата за заснемането на снимки чрез мобилни устройства и възможно ли е да се получат хубави и уникални фотографии чрез тях. Актуалната напоследък тема за кражбите и плагиатсването не бе пропусната. Бяха дадени интересни примери за кражби във фотографията и непрофисионални практики на плагиатстване.

За по- голямата част от присъстващите в залата- студентите по икономика (маркетинг) беше много любопитно да научат нови и ценни неща по темата за продуктовата фотография- за разновидностите в тази област, подготовката и сложността на заснемане на различните продукти и цените в тази област. Дискутиран бе въпросът за връзката между клиента(фирма-възложител) и фотографа (изпълнител), лесно ли се работи в България с клиенти и  как се уреждат авторските права. Сред примерите дадени от нашите гости стана ясно, че по- лесно е със сериозните и големи фирми , които разполагат с маркетингов отдел. Те имат идея, знаят какво искат и как да бъде заснето. Докато при по- малките фирми се налага фотографът да влезе в ролята на маркетолог- на човек , който трябва да генерира идеи , да направи предложение за най- добрата идея и да я реализира. В България много по- често нещата се случват по втория начин, докато в чужбина вече почти не се срещат такива практики. Относно авторските права, Ю. Недев даде ценен съвет към бъдещите маркетолози как могат да защитават фирмите, в които работят, чрез нагледен пример:  как фирма е заплатила 22 % от сумата за заснемането , а останалата сума за авторски права за 10 год. , като през това време фотографът няма право да използва тези снимки освен за собствени нужди (собствено портфолио или лична реклама).

Дискусията се пренесе в една много интересна, но за съжеление не много популярна в България област- нестандартните начини и места на заснемане- подводната  и въздушна фотография. По тази тема научихме защо в България няма търсене на такъв вид фотографии, защо по- голямата част от фирмите се страхуват да рискуват и да експериментират.

Други от засегнатите теми, бяха свързани със сватбената фотография; трябва ли предварително да се избира  носител на който ще се постави снимката; нарастващото търсене на снимки за електронни и онлайн носители и др.

Изкуство ли е фотографията в рекламата или продажби?

Ако успееш да направиш от една фотография- изкуство, от една  реклама – изкуство , след това не трябва да се притесняваш за продажбите. Трудно е да се разглеждат двете понятия отделно – те са взаимосвързани, вървят ръка за ръка и е трудно да се отделят едно от друго. Дори снимка възникнала като художествена фотография , може да се превърне в най- добрата рекламна снимка и да спомогне за масово увеличение на продажбите, както и обратното. Но затова няма да е нужен само фотографът, ще имате нужда и от Нас- МАРКЕТОЛОЗИТЕ!  

Няма коментари:

Публикуване на коментар