Страници

Translate

понеделник, 26 ноември 2012 г.

Маркетолог, маркетинг консултант или маркетьор?



Маркетолог, маркетинг консултант или маркетьор?

Често се бъркат тези три различни професионални реализации в маркетинга. Понякога ме наричат маркетолог, а аз съм маркетинг експерт или още по-просто – практикуващ маркетьор. Всъщност, има голяма разлика между маркетолог, маркетинг консултант и маркетьор.

Маркетолог

Маркетологът е най-близко да науката и теорията. Той се занимава с проучвания и изследвания, работи на границата между теорията и практиката. Може би типичен пример са специалистите, които работят в анализаторски компании и правят пазарни проучвания и анализи.

Резултатът от работата на маркетолозите излиза във вид на периодични доклади за това как се развива пазарът в отделни страни или в отделни индустрии. Тези доклади съдържат съответни статистики, изводи за тенденции и прогнози за бъдещето.

Трудът им е донякъде фундаментален, защото прилага в чист вид теоритични постановки (методи) за маркетинговите проучвания и анализи. От него могат да се възползват всички фирми, които работят в анализираната индустрия или страна. Пряка отговорност за ползата от това маркетолозите не носят разбира се. От самите фирми, които закупуват проучванията им, зависи как ще ги използват на практика и дали тази информация ще има ефект върху техните маркетинг и продажби.

Ако прогнозите и тенденциите, които маркетолозите очертават, се сбъдват, те стават неоспорим авторитет и започват да бъдат търсени от индустриални лидери, международни компании или фирми, които имат амбиции за развитие на бизнеса си. Техни клиенти са също браншовите асоциации, а също и правителствени институции, които работят с бизнеса.

Такива фирми са например IDC и OVUM в областта на информационните технологии, Gartner Group и други.

За мое голямо неудовлетворение в България няма маркетолози в истинския смисъл на думата. Може би с някои познати изключения в ИТ бизнеса (Жанет Найденова и CBN). В този смисъл може да се каже, че ние, практикуващите маркетьори, сме принудени да ползваме чуждестранни, по-общи доклади и проучвания, за да можем да планираме адекватни маркетингови стратегии и действия. Което крие своя риск. Да не говорим, че голяма част от българските мениджъри все още предпочитат да дадат повече пари за обзавеждане на кабинета си, отколкото за пазарни проучвания. За съжаление :(

Маркетинг консултант

Както всеки консултант, от маркетинг консултанта се очаква да има дълбоки знания за всички аспекти в маркетинга, за предпочитане в определена индустрия.

Той помага на фирмите от частния бизнес да анализират и подобрят своите маркетингови стратегии и практики (бизнес процеси), да планират и реализират успешно различни маркетингови проекти. Разбира се, маркетинг консултанти са нужни не само в частния бизнес – в редица социално значими области като здравеопазване и образование, социално подпомагане и др. работата на маркетинг консултантите би имала чудесно приложение. И дори има – но не и в България.

Аз лично съм имала възможността да работя с няколко различни консултанти по маркетинг – чужденци. И винаги много съм се впечатлявала от това колко практични и конкретни съвети са ми били давани. Те се отнасяха съвсем отговорно към работата си и не смятаха, че просто трябва да изфабрикуват един copy-paste документ, пълен с теоритични постановки.

Подобна разлика се наблюдава и при маркетинг обученията, провеждани у нас и в чужбина. Донякъде и те могат да се разглеждат като вид маркетингова консултация. У нас все още преобладава теоретизирането по време на обучение. Не е важно главите на обучаваните да набъбнат от нови понятия, а това, което ще научат, да им върши работа, да им бъде полезно.

Отново и пак за съжаление наблюдаваме незнание или нежелание на българските частни фирми да ползват консултации по маркетинг. Едно типично вродено българско самочувствие ни пречи да признаем, че не можем да сме всичколози и че бизнес ежедневието може така да ни увлече, че да не знаем работим или не в правилната посока, дали вършим верните неща, дали ги правим по верния начин. Това е ползата от маркетинг консултанта.

Маркетьор

Ето че идваме до най-трудното, но първо и задължително стъпало за всички, които правят маркетинг кариера – маркетьор. Това са практиците, които ежедневно прилагат маркетинговите стратегии и изпълняват маркетинговите дейности. Които си блъскат главата как да намерят нови клиенти, които търсят най-добрия начин да контактуват с тях, да рекламират, да участват в панаир, да развиват интернет страницата на фирмата…

От една страна е много увлекателно, защото както казва Гьоте “Теорията, друже мой, е сива! Зелено е дървото на живота”.  Хубаво е да правиш нещата със собствените си ръце и да виждаш резултатите от усилията си. Но, разбира се, е доста уморително. И доста отговорно.

Б България отгоре на всичко затрудненията идват не само от факта, че се намираме в една още нерегулирана бизнес среда, по средата (дали?) на кризата, а от това, че често нямаш кого да потърсиш за съвет, не можеш да намериш адекватен ориентир дали вървиш в правилната посока. Колегите-маркетьори почти не поддържат връзка помежду си. Няма асоциация на професионалисти. Няма професионални медии… И както се казва – делото по спасяване на давещите се е в ръцете на самите тях :(

Ето защо е много радостно, че се увеличава броят на блогове с бизнес ориентация, включително и в областта на маркетинга и продажбите.

    От Поли Козарова


Няма коментари:

Публикуване на коментар