Страници

Translate

четвъртък, 3 януари 2013 г.

Цени, ценова политика и ценообразуване- Важни термини и понятия



Цена- определение- е онова, което купувача е склонен да плати, а продавача да приеме, във връзка с реализация на интересите и целите им при задоволяване на взаимните им потребности.

Ценообразуване- единен процес на формиране на ценова политика, оценка и калкулиране на разходите, избор на ценови модели и методи на ценообразуване, определяне на изходни цени на стоки и услуги, извършване на разностранни и обхватни пазарно- ценови и фирмено- ценови анализи и утвърждаване на изгодни за фирмата и приемливи за дадения пазар цени.

Предмет на ценообразуването- икономическите отношения, възникващи и развиващи се по повод формирането, реализирането и изменението на цените на стоките и услугите

Обект на ценообразуването- са цените и процесите за тяхното формиране и управление във фирмената дейност

Ценова структура- Това понятие е с ясно изразен аналитичен характер. Неговото предназначение е да изследва съдържанието на цената, чрез анализ на компонентите съдържащи се в едно цяло. Поради това:Под ценова структура следва да разбираме, отношението на отделните елементи към крайната цена.

Психологическа ценност- основава се на субективните възприятия, усещания и оценки на потребителите за изгодата от покупката и употребата на стоките и услугите

Икономическа ценност- свързва се с икономическите преимущества, които осигурява потреблението на новото изделие, спрямо конкурентно или аналогично изделие

Горна ценова граница - възможно най-високата цена за производителя.

Долна ценова граница- най- ниското равнище, до което може да падне продажната цена на съответното изделие

Икономически ефект- представлява разликата между горната и долната граница на цената на новото изделие и колкото тази разлика е по-голяма толкова новото изделие е по-конкурентоспособно.

Ценова политика- система за оперативно и стратегическо управление на цените в маркетинга на фирмата. Тя обхваща всички мероприятия и действия, отнасящи се до цените.
                                      
Ценова стратегия- стройна система от дългосрочни управленски решения, действия, подходи, методи и средства, реализирани в процеса на ценообразуване във фирмата, чрез които се осигурява оползотворяването на конкурентните предимства и реализиране на фирмените цели чрез цените.

Инфлация - Увеличаването на общото ниво на цените. Това отразява промените в търсенето и предлагането, както и количеството парични средства в икономиката.

Продукти аналози- изделия, които 1.) изпълняват една и съща функция, но се отличават по отделни качествени показатели 2.) задоволяват, едни и същи потребности, но се различават по количествено измерване на своите качествени показатели 3.) потенициалните потребители, считат за сравними с новите изделия

Етапи на еднопродуктово ценообразуване- 1.) формиране на изходна цена 2.) съобразяване на формираната цена с пазарните условия 3.) разработване на стратегия за увеличаване на печалбата от реализацията на конкретния продукт/ услуга

Етапи на многопродуктово ценнообразуване 1.) определяне на изходна цена на номенклатура от продукти/услуги 2.) определяне на обосновани съотношения м/у цените на отделни продукти/услуги, съответстващи на съотношенията м/у себестойността и доходността 3.) определяне на обосновани съотношения м/у цените на отделни продукти/услуги, съответстващи на конкурентноспособността им. 4.) определяне на обосновани съотношения м/у цените на отделни продукти/услуги, осигуряващи максимизиране на продажбите, приходите и печалбата.

Марж на дистрибуцията- Основната му функция е осигуряване на възвращаемост на направените разходи по пътя на стоката в дистрибуционния канал и печалба за дистрибутора. Включва  търговската надбавка, търговската отстъпка и комисионната.

Марж на печалбата на единица изделие – разликата между цената и средните променливи разходи (AVC). Това е приносът, който носи всяко едно изделие за покриване на общите постоянни разходи до достигане на критичната точка на продажбите (BEP).


Погрижете се за вашата визия



Ценови риск- свързва се с несигурността на фирмата от постигането на планираната рентабилност на цената, което е породено от невъзможността да се прогнозират и контролират измененията на разходите. Той възниква от колебанията на цените на стоките и услугите във времето.

Пакетно ценообразуване- – чрез него търговците се стремят да предоставят по висока ценност за потребителите си на по ниска цена. Основното тук е, че потребителят заплаща по-малко за пакет от стоки или за по-голямо количество от конкретна стока.

Закон за търсенето- По-ниската цена, при равни други условия, предизвиква по голямо търсене на дадена стока и обратно.

Закон за предлагането. Количеството, предлагано на пазара, се променя правопропорционално на цената на стоката.

Ценообразуващ фактор- Действащи в момента и потенциално съществуващи сили, условия и причини, които влияят върху размера на цените и тяхното движение.

Контролиране на цените- система от органи, норми и критерии, които осигуряват и регламентират, различните видове контрол и регулиране на цените. 

Ценово съотношение – съотношение с цената и редица основни параметри на стопанската дейност, обект на анализите при оценката на едно или друго ценово поведение.

1 коментар:

  1. Здравейте, защо не мога да отворя линка с тестовете за упражнение?

    ОтговорИзтриване