Цена- определение- е
онова, което купувача е склонен да плати, а продавача да приеме, във връзка с
реализация на интересите и целите им при задоволяване на взаимните им потребности.
Ценообразуване- единен
процес на формиране на ценова политика, оценка и калкулиране на разходите,
избор на ценови модели и методи на ценообразуване, определяне на изходни цени
на стоки и услуги, извършване на разностранни и обхватни пазарно- ценови и
фирмено- ценови анализи и утвърждаване на изгодни за фирмата и приемливи за
дадения пазар цени.
Предмет на
ценообразуването- икономическите отношения, възникващи и развиващи се по
повод формирането, реализирането и изменението на цените на стоките и услугите
Обект на
ценообразуването- са цените и процесите за тяхното формиране и управление
във фирмената дейност
Ценова структура- Това понятие е с ясно изразен аналитичен
характер. Неговото предназначение е
да изследва съдържанието на цената, чрез
анализ на компонентите съдържащи се в едно цяло. Поради това:Под ценова структура следва да разбираме, отношението на отделните елементи към крайната цена.
Психологическа
ценност- основава се на субективните възприятия, усещания и оценки на
потребителите за изгодата от покупката и употребата на стоките и услугите
Икономическа ценност-
свързва се с икономическите преимущества, които осигурява потреблението на
новото изделие, спрямо конкурентно или аналогично изделие
Горна ценова
граница - възможно най-високата цена за производителя.
Долна ценова граница-
най- ниското равнище, до което може да падне продажната цена на съответното
изделие
Икономически
ефект- представлява разликата между горната и долната граница на цената на новото изделие и колкото тази разлика е
по-голяма толкова новото изделие е по-конкурентоспособно.
Ценова политика- система
за оперативно и стратегическо управление на
цените в
маркетинга на фирмата. Тя обхваща всички мероприятия и
действия, отнасящи се до цените.
Ценова стратегия- стройна система от
дългосрочни управленски решения, действия, подходи, методи и средства,
реализирани в процеса на ценообразуване във фирмата, чрез които се осигурява
оползотворяването на конкурентните предимства и реализиране на фирмените цели
чрез цените.
Инфлация - Увеличаването
на общото ниво на цените. Това отразява промените в търсенето и предлагането,
както и количеството парични средства в икономиката.
Продукти аналози- изделия,
които 1.) изпълняват една и съща
функция, но се отличават по отделни качествени показатели 2.) задоволяват, едни
и същи потребности, но се различават по количествено измерване на своите
качествени показатели 3.) потенициалните потребители, считат за сравними с новите
изделия
Етапи на
еднопродуктово ценообразуване- 1.) формиране на изходна цена 2.)
съобразяване на формираната цена с пазарните условия 3.) разработване на
стратегия за увеличаване на печалбата от реализацията на конкретния продукт/
услуга
Етапи на многопродуктово
ценнообразуване 1.) определяне на изходна цена на номенклатура от
продукти/услуги 2.) определяне на обосновани съотношения м/у цените на отделни
продукти/услуги, съответстващи на съотношенията м/у себестойността и
доходността 3.) определяне на обосновани съотношения м/у цените на отделни
продукти/услуги, съответстващи на конкурентноспособността им. 4.) определяне на
обосновани съотношения м/у цените на отделни продукти/услуги, осигуряващи
максимизиране на продажбите, приходите и печалбата.
Марж на дистрибуцията- Основната му функция е осигуряване на възвращаемост на
направените разходи по пътя на стоката в дистрибуционния канал и печалба за
дистрибутора. Включва търговската надбавка, търговската отстъпка и комисионната.
Марж на печалбата на единица изделие – разликата между цената и средните
променливи разходи (AVC). Това е приносът, който носи всяко едно изделие за покриване на общите
постоянни разходи до достигане на
критичната точка на продажбите (BEP).
Погрижете се за вашата визия |
Ценови риск- свързва
се с несигурността на фирмата от постигането на планираната рентабилност на
цената, което е породено от невъзможността да се прогнозират и контролират
измененията на разходите. Той възниква от колебанията на цените на стоките и
услугите във времето.
Пакетно
ценообразуване- – чрез него търговците се стремят да предоставят по висока
ценност за потребителите си на по ниска цена. Основното тук е, че потребителят
заплаща по-малко за пакет от стоки или за по-голямо количество от конкретна
стока.
Закон за търсенето- По-ниската
цена, при равни други условия, предизвиква по голямо търсене на дадена стока и обратно.
Закон за предлагането. Количеството, предлагано на пазара, се променя правопропорционално
на цената на стоката.
Ценообразуващ фактор-
Действащи в момента и
потенциално съществуващи сили, условия и причини, които влияят върху размера на
цените и тяхното движение.
Контролиране на цените-
система от органи, норми и критерии, които осигуряват и регламентират,
различните видове контрол и регулиране на цените.
Здравейте, защо не мога да отворя линка с тестовете за упражнение?
ОтговорИзтриване