Страници

Translate

четвъртък, 29 ноември 2012 г.

Ти знаеш ли какво учиш ?


Колко от вашите колеги в университета са наясно с дисциплината, която изучават? Колко от вашите приятели завършили висше образование , работят по специалността си?

Много от студентите в университета постоянно си задават въпросите : „Това за какво го уча?” , „Защо избрах тази специалност? Та аз понятие си нямам за какво става въпрос....” , „ Този предмет защо го изучаваме ? Надали ще ми потрябва, някъде  в бъдеще” и много други въпроси свързани със специалността и предметите, които изучават.

Когато кандидатстваш в определен университет, идва момент в който трябва да избереш желаната от теб специалност , която ще изучаваш. Ти трябва да си наясно със себе си , че това до голяма степен предопределя твоето бъдеще или поне бъдещите ти 4 години на следване. Трябва да си наясно, че ти инвестираш доста средства, усилия и време през следващите 4 години и ако не си наясно е по- добре да го осъзнаеш навреме! И тук идва момента , в който трябва да се запитаме : „Не е ли твърде рано човек на 18 годишна възраст да може да осъзнае тези неща?”

Да, може и да е така.... Но после идва период, в който след 2 годишно следване , всеки студент може да осъзнае : разбира ли това което учи или го учи просто за да вземе диплома и да нарече себе си „Висшист” след време; това ли е специалността и професията, с които иска да се занимава; това ли е неговото поприще, в което може да разгърне потенциала си ; и друг тип такива въпроси , на които ако отговорът е НЕ – по- добре да се пренасочи към друг вид специалност или друг университет.

Преди време беше обяснимо за момчетата , че влизаха в университети с едничката мисъл, да избегнат казармата. Да, така беше , голяма част от сегашните „висшисти” , са такива поради едничката мисъл от задаващото се „страшно” и „болезнено” заточение в името на родината. И къде са повечето от тогавашните висшисти ? Колко от тях работят по специалностите, които завършиха? Да, но този период  вече отмина. А сега момчета какви са причините да желаете да се образовате? Същите поради, които и момичетата?

Наскоро запитах колега , 3-ти курс, който се оплакваше че нищо не разбира от това което учи : Защо продължаваш да се мъчиш , щом не разбираш нищо? Не е ли по- добре, да се прехвърлиш в друга специалност или да прекъснеш и да започнеш работа? – Отговорът беше прост: „ Защото родителите ми ще престанат да ме издържат”
За бога ! Щях да падна , но тогава се опитах да се сдържа и приех отговора хладнoкръвно. Отдавна съм осъзнал че това е една от причините да станеш студент- студентския живот. Но струва ли си да си пропиляваш цял един живот- заради студентския такъв? Явно- да , за мое огромно съжаление.  

Малко са хората, които знаят с какво точно искат да се занимават в бъдеще! Докато сме млади постоянно си меним мнението! Но моят съвет е : Ако не знаеш с какво се захващаш, по- добре не се захващай! По- добре изчaкай година, две, три- докато осъзнаеш силните си черти , с какво желаеш да се занимаваш , коя е професията, която би ти доставяла удоволствие  да я работиш, къде би бил успешен и най- важното готов ли си да започнеш да изучаваш дадена специалност?

Как университета може да насърчи студентите към осъзнаване на това, което изучават? Още в началото трябва ясно да се дефинират специалностите и да се предоставят и обясняват възможните алтернативи за реализация.  Друг от начините би бил чрез постоянни срещи с бивши студенти , които са успели да се реализират успешно в завършилите области и специалности! По този начин студентите реално могат да се докоснат и да имат стремеж към осъзнаване и поставяне на собствени цели. Биха могли да видят на практика , къде могат да се реализират и къде могат да работят. Това са малка част от практиките , които могат да се приложат  в помощ на студента ....

По мои лични наблюдения много малко от студентите осъзнават с какво са се захванали! Какво правят в момента ! И какво ще правят  в бъдеще! И най- големият проблем на българското академично образование е именно това ! Но затова не са виновни само и единствено студентите- виновни са комплексни фактори – от родителите, през приятелите, преподаватели – докато стигнем до цялата икономическа конюнктура на страната и ценности които ни се налагат през последните години ...........

понеделник, 26 ноември 2012 г.

Притча за рибаря и мениджъра

Мениджър отива на почивка в африканско село. Докато се разхожда по брега на близкото езеро, вижда рибар, който слиза от лодката си.

Припомняйки си вкусната риба от снощи, гостът решава да завърже разговор.

- Колко време ви отнема да хванете добър улов? - пита той.

- Не много - отговаря рибарят.

- Тогава защо не останахте по-дълго, за да уловите повече? - продължав

а да пита мениджърът.

Рибарят му обяснява, че уловът е достатъчен, за да нахрани семейството му.

- Всъщност вие какво основно правите? - пита пак мениджърът.

- Спя до късно, ходя малко за риба, играя си с децата, почивам си следобед под кокосовата палма, вечер ходя в бара да се видя с приятелите, пием по няколко бири, свирим на барабани и пеем…

Мениджърът веднага предлага:

-Вижте, аз съм магистър по бизнесадминистрация от Харвард и мога да ви помогна! Първо трябва да започнете да ловите риба по-дълго всеки ден. Така ще продадете повече риба. Ще разгласите на всички ресторанти, че при вас рибата не свършва и те ще започнат да ви търсят. С допълнителния доход ще можете да си купите по-голяма лодка. Ще сложите реклама на вашата риба в местния вестник. Колкото повече пари печелите, толкова по-модерна лодка ще можете да си позволите. После ще си купите втора и трета лодка. Всички ще заговорят за вашите лодки. Ще купите още, и още, докато направите цял флот. Вместо да продавате рибата си на хора от средната класа, ще започнете директно да преговаряте с водещите фабрики за рибни продукти. Те ще са разбрали за вас от отзивите на ресторантите. Дори може да отворите своя собствена фабрика, да сложите рекламен плакат на входа на селцето и да разказвате пред медиите откъде сте тръгнали. Така ще можете да напуснете това малко село и да се преместите в големия град. Дори после може да се преселите в друга държава, откъдето да ръководите местния си бизнес!

- Колко дълго ще отнеме това? - пита рибарят.

- Ами, може би между 10 и 20 г. - казва мениджърът.

- И после?

- После ще стане наистина интересно! Когато името на фабриката ви стане известно, ще можете да я продадете на дялове и така ще спечелите милиони!

- Милиони? Наистина? И после? - настоява рибарят.

- После ще можете да се пенсионирате, да заживеете спокойно, да се оттеглите в малко селце близо до езеро, да спите до късно всеки ден, да прекарвате време със семейството си, да ходите за риба, да си почивате следобед под кокосова палма и да имате весели вечери, пийвайки по нещо с приятели…

Маркетолог, маркетинг консултант или маркетьор?



Маркетолог, маркетинг консултант или маркетьор?

Често се бъркат тези три различни професионални реализации в маркетинга. Понякога ме наричат маркетолог, а аз съм маркетинг експерт или още по-просто – практикуващ маркетьор. Всъщност, има голяма разлика между маркетолог, маркетинг консултант и маркетьор.

Маркетолог

Маркетологът е най-близко да науката и теорията. Той се занимава с проучвания и изследвания, работи на границата между теорията и практиката. Може би типичен пример са специалистите, които работят в анализаторски компании и правят пазарни проучвания и анализи.

Резултатът от работата на маркетолозите излиза във вид на периодични доклади за това как се развива пазарът в отделни страни или в отделни индустрии. Тези доклади съдържат съответни статистики, изводи за тенденции и прогнози за бъдещето.

Трудът им е донякъде фундаментален, защото прилага в чист вид теоритични постановки (методи) за маркетинговите проучвания и анализи. От него могат да се възползват всички фирми, които работят в анализираната индустрия или страна. Пряка отговорност за ползата от това маркетолозите не носят разбира се. От самите фирми, които закупуват проучванията им, зависи как ще ги използват на практика и дали тази информация ще има ефект върху техните маркетинг и продажби.

Ако прогнозите и тенденциите, които маркетолозите очертават, се сбъдват, те стават неоспорим авторитет и започват да бъдат търсени от индустриални лидери, международни компании или фирми, които имат амбиции за развитие на бизнеса си. Техни клиенти са също браншовите асоциации, а също и правителствени институции, които работят с бизнеса.

Такива фирми са например IDC и OVUM в областта на информационните технологии, Gartner Group и други.

За мое голямо неудовлетворение в България няма маркетолози в истинския смисъл на думата. Може би с някои познати изключения в ИТ бизнеса (Жанет Найденова и CBN). В този смисъл може да се каже, че ние, практикуващите маркетьори, сме принудени да ползваме чуждестранни, по-общи доклади и проучвания, за да можем да планираме адекватни маркетингови стратегии и действия. Което крие своя риск. Да не говорим, че голяма част от българските мениджъри все още предпочитат да дадат повече пари за обзавеждане на кабинета си, отколкото за пазарни проучвания. За съжаление :(

Маркетинг консултант

Както всеки консултант, от маркетинг консултанта се очаква да има дълбоки знания за всички аспекти в маркетинга, за предпочитане в определена индустрия.

Той помага на фирмите от частния бизнес да анализират и подобрят своите маркетингови стратегии и практики (бизнес процеси), да планират и реализират успешно различни маркетингови проекти. Разбира се, маркетинг консултанти са нужни не само в частния бизнес – в редица социално значими области като здравеопазване и образование, социално подпомагане и др. работата на маркетинг консултантите би имала чудесно приложение. И дори има – но не и в България.

Аз лично съм имала възможността да работя с няколко различни консултанти по маркетинг – чужденци. И винаги много съм се впечатлявала от това колко практични и конкретни съвети са ми били давани. Те се отнасяха съвсем отговорно към работата си и не смятаха, че просто трябва да изфабрикуват един copy-paste документ, пълен с теоритични постановки.

Подобна разлика се наблюдава и при маркетинг обученията, провеждани у нас и в чужбина. Донякъде и те могат да се разглеждат като вид маркетингова консултация. У нас все още преобладава теоретизирането по време на обучение. Не е важно главите на обучаваните да набъбнат от нови понятия, а това, което ще научат, да им върши работа, да им бъде полезно.

Отново и пак за съжаление наблюдаваме незнание или нежелание на българските частни фирми да ползват консултации по маркетинг. Едно типично вродено българско самочувствие ни пречи да признаем, че не можем да сме всичколози и че бизнес ежедневието може така да ни увлече, че да не знаем работим или не в правилната посока, дали вършим верните неща, дали ги правим по верния начин. Това е ползата от маркетинг консултанта.

Маркетьор

Ето че идваме до най-трудното, но първо и задължително стъпало за всички, които правят маркетинг кариера – маркетьор. Това са практиците, които ежедневно прилагат маркетинговите стратегии и изпълняват маркетинговите дейности. Които си блъскат главата как да намерят нови клиенти, които търсят най-добрия начин да контактуват с тях, да рекламират, да участват в панаир, да развиват интернет страницата на фирмата…

От една страна е много увлекателно, защото както казва Гьоте “Теорията, друже мой, е сива! Зелено е дървото на живота”.  Хубаво е да правиш нещата със собствените си ръце и да виждаш резултатите от усилията си. Но, разбира се, е доста уморително. И доста отговорно.

Б България отгоре на всичко затрудненията идват не само от факта, че се намираме в една още нерегулирана бизнес среда, по средата (дали?) на кризата, а от това, че често нямаш кого да потърсиш за съвет, не можеш да намериш адекватен ориентир дали вървиш в правилната посока. Колегите-маркетьори почти не поддържат връзка помежду си. Няма асоциация на професионалисти. Няма професионални медии… И както се казва – делото по спасяване на давещите се е в ръцете на самите тях :(

Ето защо е много радостно, че се увеличава броят на блогове с бизнес ориентация, включително и в областта на маркетинга и продажбите.

    От Поли Козарова


понеделник, 19 ноември 2012 г.

Лявото или дясното полукълбо е доминиращо във вашия мозък

Погледнете върху жената, която се върти и се концентрирайте, гледайте я около половин минута.





С този тест резбирате кое е доминиращо в мисленето ви - лявото или дясното полукълбо на мозъка! Жената се върти, но за всеки човек тя се върти в различна посока. Вие или виждате, че се върти обратно по посока на часовника - ляво( с повдигнат ляв крак), или че се върти по посока на часовника - дясно (с повдигнат десен крак).


Хората с по-развито мислене чрез лявото полукълбо на мозъка са хора на логиката, детайлите, правилата, думите, познанието, практичността и реализма. Тези хора виждатжената да се върти на ляво - обратно по посока на часовника.


Хората с по-развито мислене чрез дясното полукълбо на мозъка са хора на чувствата, ориентирани към “голямата картина”, въображението, символизма, философията и поемането на рискове.

Тези, от вас, които виждат жената да се върти на дясно са с по-силно функциониране на дясното полукълбо. Те са с по-силно креативно мислене.


Който от вас вижда, че жената се върти по часовниковата стрелка( с повдигнат десен крак), е човек с по-силно използване на дясното полукълбо на мозъка.


И обратното - онези от вас, които виждат, че жената се върти обратно на часовниковата стрелка(с повдигнат ляв крак), са хора на мисленето с лявото полукълбо на техния мозък. Хората с по-развито мислене чрез лявото полукълбо на мозъка са хора на логиката, детайлите, правилата, думите, познанието, практичността и реализма.



сряда, 14 ноември 2012 г.

Как да създадем Онлайн Анкета или въпросник чрез Google


Един от начините да си създадете Анкетна карта или въпросник или да импортирате готови въпроси , става чрез една от услугите на Google, Google docs (Документи, вече е Google Disc). За целта първо е необходимо да имате регистрация за услугите на Google, която е безплатна. След това преминаваме към

Стъпка 1- Отваряне на Google Документи



След като си отворите това приложение , ще видите това :


 Името под което се създават анкетите тук се нарича Формуляр . За целта е необходимо да цъкнете горе в ляво на СЪЗДАВАНЕ  и от там да изберете Формуляр. Ще ви се отвори нов диалогов прозорец във вашият браузър , който ше изглежда ето така: 


Това е началото на вашата анкета, от тук можете да добавите име , може да си добавяте въпросите , примерни отговори , да си избирате какъв да бъде типа на всеки един въпрос . Както и да разделяте анкетата на страници , в това число и на блокове.

Като начало е добре да зададете име на вашата анкета и кратко представяне и описание ! 
След това може да създадете нова страница (нов блок) . Това става от падащото меню горе вляво - Добавяне на елемент и избиране на последната опция - Разделител на страници . 


Чрез провлачване може да позиционирате новата страница : 


Както можете вече и да промените името на вашата страница (вашият блок). Да дадете кратко описание ако желаете и т.н

Следващата стъпка е избиране на типа на задаваните въпроси . Както виждате от избирането на падащото меню Тип Въпрос , има 9 различни варианта. От Вас зависи кой е предпочитаният и най- удачен . В дясно от текста на въпроса имате опции за редактиране и изтриване на въпроса , като по всяко едно време можете да правите корекции на своите въпроси. 

След като създадете първият си въпрос , НЕ НАТИСКАЙТЕ бутона ГОТОВО !!! Този бутон следва да се натисне , когато сте създали и последният си въпрос. Затова Следващата стъпка е 

ДОБАВЯНЕ на нов въпрос : Добавяне на елемент ---> избор на тип въпрос----> вмъкване на избраните атрибути и т.н

И така докато създадете всички въпроси от които се нуждае вашата анкетна карта или Въпросник.